Моята Bronica SQ-A и размисли за средния формат

Здравейте,

известно време обмислях варианти за закупуване на филмов/аналогов/лентов фотоапарат, който снима в среден формат. След това няколко месеца следях пазара, защото се бях спрял на Hasselblad 500C/M. Имаше прилични оферти, но нищо не успя да ми грабне окото.  Запазените апарати имаха твърде висока цена, а амортизираните и олющени от снимане просто бяха на по-висока цена, отколкото струваха. Освен това се зачетох за проблемите със скоростите на изцяло механичните затвори (като на Hasselblad 500C/M).

Големи благодарности на Йовко, който ме открехна за съществуването на марката Bronica. Разгледах набързо и реших – търся Bronica SQ-A. Търсенето продължи твърде кратко. Намерих фотоапарат в отлично състояние в Англия и веднага го поръчах.

Ето и няколко снимки на красавицата 🙂

Снимки от фотоапарата ще има съвсем скоро. Вече съм снимал три филма и чакам с нетърпение да пристигне скенера, с който ще сканирам филмите; дозата, в която ще проявявам ръчно филмите; химията, която ще ползвам за проявяване, измиване и фиксаж; една дузина филми за още много снимки 🙂

Както е закодирано в името, Bronica SQ-A е апарат, който снима в квадрат (точно така, снимките са квадратни). Размера на единичен кадър е 6х6см (да сме по-точни 56х56мм). Сравнено с матрицата на цифровия ми апарат, разликата е… да я наречем драматична. Нека визуализираме:

Малкия син правоъгълник е размера на сензора на цифровия ми апарат, а оранжевия квадрат е размера на новата ми играчка. 🙂

Човек би попитал каква е разликата… Във форумите описват разликата като „различна визия“, което е много субективно, но ще се опитам да го определя. Мисля да използвам средния формат предимно за портрети, затова размислите ми ще са предимно в насока снимане на хора и отделяне на обекта от фона. С помощта на един калкулатор съм изготвил таблица, която показва какви са еквивалентните фокусни разстояния и бленди, при които се получава снимка с еднакво зрително поле (ъглов обхват) и еднаква дълбочина на фокуса. Ето и таблицата (стойностите са закръглени за по-прегледно):

Среден формат 6х6 35mm (FX) Crop (DX)
80mm/F2.8 45mm/F1.4 30mm/F1
80mm/F4 45mm/F2 30mm/F1.4
80mm/F5.6 45mm/F3.1 30mm/F2
80mm/F8 45mm/F4.5 30mm/F2.8
80mm/F11 45mm/F6 30mm/F4
150mm/F4 82mm/F2 55mm/F1.4
150mm/F5.6 82mm/F3.1 55mm/F2
150mm/F8 82mm/F4.5 55mm/F2.8
150mm/F11 82mm/F6 55mm/F4

В таблицата съм използвал данни за 80mm и 150mm обективи за средния формат, защото взех апарата с два обектива Zenzanon-PS 80mm/F2.8 и Zenzanon-PS 150mm/F4.

Както виждаме на 80mm/F2.8 няма обектив за DX формат, който да даде толкова плитък DOF, защото все още не съм чувал за 30mm/F1, но пък за сметка на това един 50mm/F1.4, закачен на FX тяло би дал приблизително еднакво зрително поле и дълбочина на фокуса.

Ето и една таблица, с която се вижда как се променя дълбочината на фокуса при промяна на блендата при различните формати:

При средния формат няма нужда от суперсветлосилни обективи, с които да отделим обекта от фона и дори да снимаме на много затворени бленди пак получаваме малка дълбочина на фокуса (което сигурно е проблем при снимане на пейзажи).

Доста хора ме питаха за какво ми е този фотоапарат. Бих казал, че процеса на заснемане е изцяло различен – знаеш, че един филм има 12 кадъра, апарата няма вграден светломер, няма автоматичен фокус. Имаш време да оставиш апарата на статива, да помислиш, да измериш светлината, да се върнеш, да настроиш бленда и скорост, да помислиш още малко и да направиш една снимка. При цифровите фотоапарати няма такова положение, моя цифров фотоапарат може да направи по-горе споменатите 12 кадъра за точно 1.7 секунди, сигурно няма да изтърве момента, но определено се влага много по-малко мисъл в самата снимка.

И всичко това само на теория, все още не съм видял резултатите от сниманите филми!

Едно мнение за “Моята Bronica SQ-A и размисли за средния формат

  1. Като съм го видял на живо, усещането е по-различно… Изглежда много първобитно, но щом разликата е толкова драматична, ще ми е интересно да видя снимките… 🙂

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *